De eerste week!

5 augustus 2018 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Dag 4 - 31 juli: Reisdag via Panorama Route

Vandaag staat er een lange reisdag op de planning richting Hazyview. Dat betekend dus weer veel gezelligheid en muziek in de bus. Echter, gelukkig hebben wij hele mooie en afwisselend van lange en korte tussenstops gehad.

Zo zijn we vandaag bij de Blyde River Canyon geweest. We zullen proberen om in woorden uit te leggen hoe mooi dit was, maar fotos zeggen meer dan woorden, dus hebben we een paar fotos geupload op onze blog. Bij de Blyde River Canyon hadden wij een prachtig uitzicht, hebben wij onze voetjes heel stiekem over de rand gedaan om vervolgens mooie foto’s te maken. Helaas was het vandaag geen geweldig weer, waardoor onze uitzicht toch nog werd beperkt. Ondanks deze bewolking heeft Zuid-Afrika ons wel weer laten zien hoe mooi het land is.

Vervolgens hebben wij na een paar uur rijden de Bourkes Luck Potholes bezocht. Hiervoor geldt weer hetzelfde als bij de Blyde River Canyon, foto’s zeggen meer dan woorden. Bij de Pot Holes hebben wij ook lieve, mooie, vrijlopende aapjes mogen spotten. Na het maken van heel foto’s vervolgende wij onze weg richting het volgende hotel in Hazyview. Tijdens deze trip zijn we nog een paar keer gestopt om van mooie uitzichtpunten te genieten.

Bij een van deze uitzichtpunten stapte de gehele bus uit, maar kwamen wij erachter dat het heel bewolkt was en wij helaas geen uitzicht hadden. Dus, enigzins teleirgesteld, stapte iedereen maar weer in de bus om er vervolgens, een paar minuten later, naar buiten te kijken en te zien dat de bewolking was weggeslopen, dus stapte iedereen weer uit om alsnog van het uitzicht te kunnen genieten.

Vervolgens hebben wij nog een stuk gereden om bij het volgende hotel aan te komen, hier heeft iedereen even lekker iets voor zichzelf gedaan. In de avond een drankje gedaan, spelletjes gespeeld en weer heel gezellig gehad met de gehele groep.

Tijdens de afgelopen dagen blijven wij onszelf verbazen over de gastvrijheid van de Zuid-Afrikaanse bevolking. Bijvoorbeeld bij ieder hotel waar wij aankomen krijgen wij een welkomstdrankje, worden onze koffers van de bus naar onze kamer gebracht (ook als dit 50 meter is, en wij het prima zelf kunnen doen). Daarnaast staan bij sommige supermarkten per kassa twee man personeel. De eerste persoon is de cassiere zoals wij die in Nederland kennen en de tweede persoon pakt onze boodschappen in, Op deze manier wordt er dus ook werkgelegenheid gecreëerd in Zuid-Afrika.

Dag 5 - 1 augustus: Krugerpark en Swaziland

Vandaag stond onze wekker weer heel vroeg, gemiddeld rond een uur of half 7, en ja, eindelijk beginnen wij in dat ritme te komen, dus het opstaan wordt als maar makkelijker. Douchen, koffers inpakken (en voor de deur zetten, zodat deze naar de bus gebracht werden), ontbijten, postzegels en kaarten halen, uitchecken, de bus in, en op weg naar nog een paar uurtjes Krugerpark.

Deze ochtend rijden we van 8 uur tot ongeveer 11 uur met de bus door het Krugerpark. In tegenstelling tot de vorige keer, moesten wij nu op de geasfalteerde wegen blijven. Ondanks dat hebben wij weer een heleboel dieren mogen zien, zoals een hele grote kudde olifanten, zebra’s, een hyena, giraffen, neushoorns en waarschijnlijk nog veel meer. Uiteraard hebben wij deze mooie en minder mooie dieren vastgelegd met de camera. Vervolgens nemen wij vandaag afscheid van het Krugerpark.

Na ons bezoek aan het Krugerpark rijden wij naar Swaziland. Eenmaal aangekomen bij de grensovergang, moesten we allemaal de bus uitstappen en onze paspoorten laten zien. Hier kregen wij een stempel omdat wij het land uitgingen en toen zijn wij niemandsland ingegaan. In niemandsland hebben wij geluncht en kregen wij een rondleiding door een traditioneel familie dorp. Hierbij werden verschillende gewoonten aan ons verteld, zoals dat de mannen voor de vrouwen gaan, omdat de man dan de vrouw beschermd. Daarnaast hebben zij in dat dorp geen elektriciteit werd ons verteld en hebben wij binnen mogen kijken in één van de hutten. Om vervolgens een show te zien met Zuid-Afrikaanse dans en zang. Uiteraard hebben wij zelf ook nog even meegedanst op zijn Zuid-Afrikaans (gelukkig is hier geen beeldmateriaal van). Na deze show vervolgden wij onze weg naar de paspoortcontrole om Swaziland binnen te gaan en de volgende stempel te mogen ontvangen. Tijdens ons bezoek twijfelde wij al aan de geloofwaardigheid van het traditionele dorp, en bij de paspoortcontrole werd ons voorgevoel bevestigd. De dorpsleden gingen met paspoort en al Swaziland in, maar ook op deze manier wordt er werkgelegenheid gecreëerd.

Nadat alle documenten zijn goedgekeurd, stapten wij in de bus om onze weg te vervolgen naar ons hotel. Dit hotel lag deze keer in een omgeving waar iedereen zelf kon kiezen waar hij/zij wilde eten. Na een week waren wij namelijk wel toe aan iets anders dan rijst, aardappeltjes, groente en vlees. Dus hebben wij met een paar andere gezinnen een lekkere hawai pizza gegeten. Na deze pizza hebben wij net als alle andere avonden nog veel gezelligheid gehad en eindigde deze avond alsnog heel gezellig.

Dag 6 - 2 augustus: Reisdag weer terug Zuid-Afrika in

Na ons ondertussen standaard ochtendprogramma, bestaande uit douchen, koffer inpakken en ontbijten rijden wij richting de grens van Swaziland en Zuid-Afrika. Vlak voor de grens stapten wij de bus uit met paspoort, kregen wij een stempel toen we Swaziland uit gingen, liepen 100 meter door niemandsland, kregen een stempel om Zuid-Afrika weer in te gaan en mochten toen weer de bus in om onze route te vervolgen richting Hluhluwe. En yes!, we hebben ondertussen al een verzameling van 5 stempels in onze paspoort staan.

Aangezien het vandaag een reisdag was hebben wij eigenlijk niet veel nieuwe, bijzondere dingen gezien. Daarentegen blijven wij bijzondere dingen zien vanuit de bus, bijvoorbeeld de vele aangestoken branden die wij zien. Uiteindelijk blijkt dat deze branden expres worden aangestoken, omdat de droge grond dan beter vruchtbaar blijft.

Na nog een paar uur rijden kwamen wij aan bij de lodge waar we de komende twee nachten zullen verblijven. Iedereen ging even lekker zijn eigen gang en uiteraard gingen wij ook op safari, omdat ons verteld is dat er giraffen, buffels en nog meer dieren vrij lopen rond de lodge. Na een stukje wandelen zagen wij inderdaad op ongeveer 70 meter een hele kudde buffels en gazelles rennen. Uiteraard zijn wij op afstand gebleven, maar het was wel bijzonder om te zien.

Verder was het een rustige dag en genieten wij van onze vakantie. Zo hebben wij onder andere een deel van de groep leren skibo’en (wat natuurlijk altijd weer zorgt voor concurrentie en het daadwerkelijke bestaan van beginnersgeluk) en hebben we in de avond bij een warm kampvuur gezeten om daar leuke gesprekken gevoerd.

Dag 7 - 3 augustus: Safari in Hluhluwe Nationaal Park en Sint Lucia

De wekker ging zoals alle voorgaande dagen voor ons doen weer vroeg, ontbijten, douchen en camera inpakken en we stapten weer de bus in. Een half uurtje in de bus en we kwamen aan bij het Hluhluwe Nationaal Park waar wij overstapten op een jeep waar we met negen personen en de ranger ingingen.

Vervolgens hebben wij drie uur lang weer heel veel dieren mogen spotten. Helaas is onze Big Five nog steeds niet compleet, maar ondanks dat hebben wij wel heel erg genoten. Even een korte opsomming van de dingen die wij hebben gezien:

• Olifanten
  • Neushoorns
  • Buffels die aan het oversteken waren, aan het spelen waren, leeuwen de boom in hebben gejaagd werd ons verteld, net bevallen was en ook zorgden zij voor een korte file op de weg
  • Leeuwen die in de boom lagen chillen en het later tijd vonden om over te steken vlak voor onze auto langs
  • Apen die lekker aan het spelen waren in de bomen
  • Vogels
  • Zwijnen
  • Krokodil
  • Giraffe boven op de berg

En vergeef het ons als we er een paar zijn vergeten, maar het mag toch duidelijk zijn dat dit een ervaring is die nooit vergeten. Na onze drie uur safari stapte wij weer over op de bus om richting Sint Lucia te rijden.

In Sint Lucia zijn we op de boot gegaan om nijlpaarden en krokodillen te gaan spotten. De boot was nog niet weg of we hadden al de eerste krokodil gezien, handjes binnenboord dus maar houden. Vervolgens hebben wij twee uur lang gevaren en ook nog heel veel nijlpaarden bij elkaar gezien. Sommige stonden op de kant, andere opende hun bek voor ons en bij weer andere zagen wij alleen het kopje boven water. Opnieuw weer een mooie ervaring. Na de boottocht hebben wij nog even de toerist uitgehangen Sint Lucia om vervolgens weer terug te rijden naar ons lodge.

In de avond weer gegeten vanuit een buffet, spelletje gespeeld, toch nog even gezwommen, en heerliijke marshmallows gemaakt bij het kampvuur. Kortom het was een heerlijke en onvergetelijke dag.

Het nadeel aan deze lodge was echter dat de wifi zeer dramatisch is, dus hopen wij dat we de volgende blog kunnen posten in het volgende hotel. Al met al, wij genieten, hebben het gezellig, maken dingen mee die wij nooit vergeten en vinden het heel leuk om jullie reactie’s te lezen.

Tot de volgende blog!

P.S: Omdat Zuid-Afrika toch nog niet zo ontwikkeld is als nederland, en de wifi hier echt om te huilen is, volgen de foto’s later

1. Ilse:
    5 augustus 2018
    Jeetje, wat heel veel dingen hebben jullie gezien, en beleeft, en nu nog maar halverwege de reis, volgen vast nog meer mooie belevenissen. Genieten jullie er vooral lekker van
  2. Jan Luten:
    5 augustus 2018
    Heerlijk om zo te genieten, het is ook een fantastisch land en jullie hebben ook een gezellige groep, als ik het zo lees🕶💕👍😇😂😘 Lieve groetjes van ons en wij genieten mee😍
  3. Tom:
    5 augustus 2018
    Super genieten! En dus thuis nooit meer klagen over WiFi of 4G ... :-)
  4. Amber:
    5 augustus 2018
    Zo leuk om te lezen wat jullie allemaal doen! Ook leuk om soms even jullie aan de telefoon te spreken! Geniet ervan love Amber
  5. John Luten:
    5 augustus 2018
    Wau wat een avontuur. De foto’s zullen ook indrukwekent zijn maar die komen later. Mooie blog en blijf vooral genieten.
  6. Piet Heijne:
    Genieten ! bedankt
  7. Paula:
    5 augustus 2018
    Mooi om te lezen dat het genieten van de natuur en de dieren niet verveeld. Geniet er van met elkaar
  8. Sandra:
    5 augustus 2018
    Ik ben jaloers! Veel plezier, leuk om jullie verhalen te lezen!
  9. Marcel:
    6 augustus 2018
    Wat een mooi verhaal en prachtige foto's!!