De eerste dagen, de eerste dieren

31 juli 2018 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Dag 1: Soweto en Pretoria

Na een lange, maar goede, vlucht zijn wij vrijdagavond om 9 uur geland op het vliegveld van Johannesburg. Dit betekent dat wij twintig hele minuten eerder geland zijn dan gepland, wat voor ons een hele prestatie is. Wij hebben voor het eerst samen gevlogen zonder vertraging!
Kennismaken met de groep, ons verbazen over het feit dat ze in dit land links rijden en inchecken in ons super luxe hotel: de invulling van onze eerste avond in Zuid-Afrika.

De volgende ochtend vertrokken we al vroeg, op naar de townships van Soweto. Met de bus hebben we een tour gedaan door de townships, onder leiding van local Josephine. Een indrukwekkende tour waarin de verschillen tussen rijk en arm zo ontzettend groot zijn, waar enkel een weg een scheiding kan maken tussen beide werelden. Een tour waarbij zo enorm duidelijk werd hoe goed wij het hebben in Nederland, en ook hoe onze overheid steun biedt aan zij die het minder hebben. Hoe blij wij in Nederland mogen zijn met een huis, een stevig dak boven ons hoofd, stromend water en electriciteit. Bij deze tour zat ook een rondleiding door het huis van Nelson Mandela, de grote man die zoveel betekend heeft voor dit land. In dit kleine, maar voor Zuid-Afrikaanse begrippen toch ruime, huisje, werd het leven van Nelson beknopt weergegeven door foto’s van zijn drie vrouwen, kinderen en zijn verdiende onderscheidingen.

Na de tour door Soweto, zijn we afgereisd naar Pretoria. Hier hebben we het Voortrekkersmonument bezocht. Eerlijk toegegeven, we hebben geen idee wat het nou precies was en waar het precies voor staat, maar dat neemt niks weg van de schoonheid en de mate van indrukwekkendheid van het daadwerkelijke monument zelf. Ook hebben wij in Pretoria onze eerste echte maaltijd in Zuid-Afrika gegeten als lunch, wel is waar een toastie, maar met een Zuid-Afrikaanse draai eraan.

Onze excursiedag sloten we af bij de Union Building in Pretoria. Onder aan het gebouw loopt een parkje af naar beneden, met als middellpunt een enorm standbeeld van Nelson Mandela (om even een beeld te geven van de daadwerklijke grootte, wij kwamen nog niet eens to halverwege het scheenbeen). Een mooi, groot en daardoor enorm indrukwekkend standbeeld. Een beeld dat laat zien hoe belangrijk deze man is geweest in Zuid-Afrika en hoe hij nu nog, jaren na zijn dood, nog steeds geëeerd wordt.

Een gezellige dag dient natuurlijk goed afgesloten te worden. Dit hebben we gedaan in het restaurant van het hotel, samen met de hele groep, de reisleider en de buschauffeur. Na een lekkere maaltijd, hebben we nog even een bezoekje gebracht aan het cafe, waar we met de jongeren van de groep nog even een gezellig drankje hebben gedaan en elkaar beter hebben leren kennen.

Al met al was deze dag een prima start van de geweldige reis die voor ons nog op het programma staat.

Dag 2: Sunset Safari

In vergelijking tot onze eerste dag, valt er over de tweede dag een stuk minder te vertellen. Dit niet omdat we weinig gezien hebben. Integendeel! Meer dat we zo veel gezien hebben wat moeilijk te verwoorden is, maar prachtig uit te beelden is in foto’s. Wij gingen namelijk voor het eerst op safari!

Maar voor we dat gingen doen, moesten we ruim 400 kilometer afreizen naar onze volgende bestemming, namelijk Timbavati Safari Lodge. Een accomodatie waar wij verblijven in schattige, Afrikaanse lodges en waar de hertjes (gezien!) en zebra’s(helaas hebben wij ze persoonlijk nog niet kunnen spotten) gewoon los over het terrein rond kunnen lopen. Onderweg hier naartoe hebben wij de nodige tussenstops gemaakt, waarvan een bij een benzinestation. Opzich natuurlijk niks bijzonders, ware het niet dat er achter het benzinestation een enorm stuk savanne lag, waar wij al een voorproefje hebben gekregen op wat wij konden verwachten van de Afrikaanse safari. Op dit veld stonden namelijk twee neushoorns en kwam er later nog een kudde buffalo’s aangewandeld. Dus in een half uur tijd, al twee dieren van de Big Five en nog een aantal andere dieren kunnen zien!

Na de rest van de reis afgelegd te hebben, kwamen we aan bij de Timbavati Lodges, maar tijd om te ontspannen was er nog even niet. Het was namelijk tijd voor onze eerste echte safari! Met zijn negenen in een 4x4 jeep gepropt gingen we op pad. En ongeveer een kwartiertje rijden naar het park en een verwaaide bos vol klitten op ons hoofd later, begon onze safari. Onverharde wegen, hobbels en gaten, heuveltje op en af en dan plots op de rem! Daar was ons eerste dier; een antilope. Gedurende onze Sunset Safari, de naam zegt het al, zakte de zon onder horizon, maar nog niet voordat wij ook een dinerende olifant wisten te spotten (credits voor onze ranger) en een leeuw die zijn maaltijd net achter de kiezen had, vast hebben weten te leggen op onze camera’s. Heel indrukwekkend hoe dichtbij je dan in ene bent bij de dieren die wij alleen kennen uit de dierentuin. Na zonsondergang hebben wij nog even een drankje gedronken met de gehele groep, bij een weide vol zebra’s, antilopen en een olifant (op veilige afstand) om vervolgens onze safari voort te zetten in het donker. Nog geen 6 uur in de avond, en binnen tien minuten alles al zo donker als de nacht. Met behulp van een spotlicht konden wij onze zoektocht naar de dieren vervolgen, wat best lastig blijkt te zijn, maar dan in ene staat er een olifant vlak naast de jeep, zijn toetje (een halve boom) verspert over de weg. Als laatste op deze safari hebben wij, in het donker, nog een manklopende leeuw gezien die het daarna nog leuk vond om lekker even voor de jeep te blijven staan, genietend van alle aandacht.

Bij terugkomst bij de lodges, konden we meteen aanschuiven voor het eten en hebben de de dag met zijn allen nog even afgesloten met een heerlijk drankje om ons daarna voor te bereiden op de vroege morgen.

Dag 3: Krugerpark

Een hele, hele vroege morgen brak voor ons aan toen onze wekker door de lodge klonk, gevolgd door een wake-up klop op de deur. Kwart voor 5, een tijd waarop we normaal nog heerlijk in dromenland te vinden zijn en ons nog een keer of wat omdraaien, maar waarop we nu opstonden om ons klaar te maken voor de dag die komen zou. Om kwart over 5 verzamelde wij met de groep voor een kopje koffie/thee om vervolges om half zes weer plaats te nemen in onze bizar koude jeeps (gelukkig waren er dekentjes) en te genieten van een dagje safari in het Krugerpark.

De dag in het Krugerpark is natuurlijk het beste weer te geven in foto’s, en deze kunt u dan ook zeker vinden bij de foto’s hier op onze blog, maar toch zullen wij ons best doen onze ervaringen proberen te verwoorden.

Ten eerste, de zonsopgang die zorgde voor een prachtige oranje/roze gloed over de gehele horizon. Daarna vervolgde wij onze reis door het prachtige en enorme Krugerpark. Onze eerste vangst was een olifant, een enorm beest met grote, krachtige slachttanden (en vijf benen) die heerlijk een boompje kaal stond te plukken. De verdere volgorde van de safari is natuurlijk moeilijk te herinneren, maar een opsomming van de door ons gespotte dieren is zeker te maken. Leeuwen, giraffes, zebra’s, gazelles, nijlpaarden, gnoes, krokodillen, buffels, neushoorns, aapjes, waterbokken en zelfs een slang, en daarnaast nog heel veel dieren waar we de naam gewoon niet van weten.

Het hoogte punt van onze safari was toch wel het in actie zien van een practhige leeuwin. Hier was goed te zien hoe zij zichzelf verdekt had opgesteld achter een struik bij een grote waterbron, en haar prooi goed in de gaten hield. Terwijl iedereen aan het kijken was hoe een giraffe alles uit de kast moest halen om wat te kunnen drinken, wachtte de leeuw rustig af. Toen er vervolgens een gnoe bij kwam, ook om iets te drinken wachtte ook de leeuw nog af. Maar wanneer de tweede gnoe zich bij het groepje nietsvermoedende drinkende grazers voegde, sloeg de leeuwin toe. Zij sprong op en zette de achtervolging in. Helaas voor de leeuwin was deze jacht niet geheel succesvol omdat de grazers zich snel uit de voeten wisten te maken en dus gaf zij op.

Ook hebben wij bij een kudde olifanten gezien, met daarbij een heel klein olifantje. Helaas konden we deze niet al te goed op de foto zetten, omdat hij heel erg beschermd werd door de gehele kudde en verstoppertje speelde achter het gras. Maar de gedane poging is te zijn bij de foto’s!

Ook deze dag hebben we in stijl afgesloten met een groepsdiner en een heerlijke cocktail en daarna met een welverdiene nacht rust.

1. Ilse:
    31 juli 2018
    Wauw, wat een mooie ervaring zeg, kan je lang van nagenieten
  2. Ellen van den Berg-Heijnis:
    31 juli 2018
    Wat een geweldige reis maken jullie zeg. Dit is om nooit te vergeten
  3. Koen:
    31 juli 2018
    Het is alsof ik er zelf bij ben. Leuk meiden!
  4. Paula:
    31 juli 2018
    Meiden wat een mooie ervaringen al. Indrukwekkend!! En jullie zijn pas drie dagen weg. Geniet met grote G. Fijn dat jullie ook een leuke groep hebben
  5. Tom:
    31 juli 2018
    Super leuk dat wij ook mogen meegenieten! Mooi verhaal en prachtige foto's. Veel plezier!
  6. Piet Heijne:
    31 juli 2018
    Leuk meiden! Ga zo door. Smullen geblazen. Kom niet te dicht bij de big5, anders wordt het smullen voor die beesten.
  7. Annemieke Haan:
    Fantastisch meiden. Lekker genieten😉
  8. Carla:
    31 juli 2018
    Mooie ervaring meiden, nu al veel gezien. Op naar de volgende mooie dagen.
  9. Jan Luten:
    31 juli 2018
    Dit komt ons bekent voor geniet ervan dat hebben wij ook gedaan groetjes Opa en Gré.🌝
  10. Christel Bruinenberg:
    Gave foto's! Ben ook weer ff terug! Geniet ervan!😎
  11. Sandra:
    31 juli 2018
    Gaaf hoor. Nog heel veel plezier.
  12. Martin:
    31 juli 2018
    Geweldig toppers! Nog heel veel plezier wat jullie nog gaan ondernemen
  13. Jenny Eebes:
    1 augustus 2018
    Wat keuk om te lezen! En wat een geweldige reis nu al! Enjoy!!!
  14. Wilma:
    1 augustus 2018
    helemaal top om te lezen en foto's te zien veel plezier nog dames :-)
  15. Oma van Enkhuizen:
    2 augustus 2018
    Heel mooi,meiden.En fijn dat jullie het zo leuk hebben.Ga zo door.