De reis gaat verder...

8 augustus 2018 - Graaff-Reinet, Zuid-Afrika

Dag 8 - 4 augustus: Reisdag richting Drakensbergen

De wekker ging vandaag net als eerdere dagen al vroeg, koffer inpakken, ontbijten en hup de bus in voor een lange reisdag. We hebben vandaag onszelf dan ook vooral in de bus vermaakt met muziek luisteren, serie kijken, spelletjes spelen en discussies te voeren over de limburgse taal, want is het GROTE teen of DIKKE teen? (Laat jouw mening klinken in de blog, wij krijgen graag gelijk). En nog veel meer gezellige gesprekken. Daarnaast hebben we vandaag onszelf ook nog nuttig gemaakt in de bus door een blog te schrijven.

Uiteraard hebben we niet de hele dag in de bus gezeten, want we hebben ook regelmatig even de tijd om de benen te strekken op een mooie locatie. Zo zijn we vandaag onder andere gestopt bij de mooie watervallen van Howick. Bij deze waterval van 95 meter hoogte kletterde het water vanuit de Umgeni-rivier omlaag. Dit zorgde voor mooie familieplaatjes en een groepsfoto van de kids, want ja, wij horen bij de jongeren in deze groep. Vervolgens even geluncht in de buurt van de waterval bij een restaurant om vervolgens door te rijden richting Drakensbergen.

Nog voordat we bij Drakensbergen aankwamen zijn we gestopt op de plek waar Nelson Mandela in 1962 is opgepakt. Daar hebben we eerste een korte wandeling gemaakt om het monument, bestaande uit stalen palen, te bekijken. Vervolgens nog even door het museum gewandeld om vervolgens een bijzondere belevenis mee te maken. Terwijl wij daar met een deel van de groep stonden kwam er een truck aanrijden met een replica van de auto waarin Nelson Mandela reed toen hij werd opgepakt. Vervolgens is voor ons het verhaal van Nelson Mandela ook steeds duidelijker geworden en zien de Zuid-Afrikanen deze man als een echte held.

Na ons bezoek aan het monument rijden we door naar ons hotel in Drakensbergen. Aangekomen krijgen we een welkomstdrankje, gaan we naar de kamer, regelen we maar eens onze was (het is hier namelijk winter, dus we lopen de hele dag in een lange broek.. Iets te weinig lange broeken mee enzo), en is het tijd voor het avondeten. Deze keer is het lopend buffet, maar wat waren we daar blij mee, want het was heerlijk. Vervolgens de avond afgesloten met een gezellig drankje, spelletje als tafeltennis en poolen, nog even mee geluisterd bij de Afrikaanse karaoke, een warm bad en dan is tijd om te gaan slapen.

Dag 9 - 5 augustus: Sani Pass en Lesotho

Het standaard ochtendritueel gaat weer van start, de wekker gaat, opfrissen, ontbijten en ons heel warm aankleden. Het is hier deze ochtend namelijk 1 graden, dus een dubbel broek aan en veel laagjes. Na het ontbijt rijden we een klein stukje om vervolgens over te stappen in jeeps om daarmee de Sani Pass op te rijden en Lesotho te bekijken.

De Sani Pass is een steile, kronkelige gravelweg die ons op 1000 meter hoogte brengt naar het Koninkrijk Lesotho. Aangezien dit ook weer een koninkrijk is en we een stuk door niemand land hebben gereden, is onze verzameling aan stempels in het paspoort aangevuld. De rit omhoog duurde ongeveer twee uur, ondertussen stapte we een paar keer uit om van het overweldigende uitzicht te genieten. Daarnaast stopten we een paar keer om de verschillende dieren, zoals aapjes, vogels en impala’s te bekijken. Aangekomen bij de top liepen wij de grens over naar Lesotho (dat was heel koud) om vervolgens naar een hut gebracht te worden waar wij het verhaal van het Koninkrijk te horen kregen. Dit was een zeer bijzonder verhaal en aan het einde kregen wij een overheerlijk stukje zelfgebakken brood. Na al het zoete brood dat we hier krijgen, genoten we onwijs van dit minder zoete brood. Vervolgens rijden we weer terug naar de grens om op de top van de Sani Pass echt te gaan lunchen. Nog even van het uitzicht genieten, en we beginnen aan de twee uur durende tocht naar beneden. Tijdens deze tocht verbazen wij ons ook over de hoeveelheid ijs die hier te vinden is. Maar al met al, het was onwijs mooi om dit een keer te zien!

Eind van de middag stappen we weer in de bus en rijden we terug naar ons hotel. Hier een poging gedaan om de ons blog te uploaden en yes, het is gelukt. Daarnaast kwamen we terug in onze kamer en lag ons was opgevouwen en wel weer op ons bed, heerlijk. Vervolgens weer lekker gegeten, drankje gedronken bij het kampvuur, tafelvoetbal gespeeld, de trampoline even getest en na heel veel gezelligheid zijn we lekker gaan slapen.

Dag 10 - 6 augustus: Reisdag richting de Oostkaap

Na twee  nachten in het hotel is het vandaag tijd om door te rijden naar het volgende hotel bij het Inkwenkwezi Game Reserve. Aangezien vandaag één van de langste reisdagen van deze reis zou worden, moesten wij vroeg opstaan. Koffers inpakken, ontbijten, opfrissen, de bus in en daar begon onze reisdag richting de Oostkaap van Zuid-Afrika.

Waar we normaal gesproken regelmatig uit de bus mogen, werd ons vandaag al door de reisleider verteld dat dit vandaag niet mocht, omdat we door een gevaarlijk gebied rijden qua criminaliteit.

Tijdens onze reis hadden we uiteraard wel een snelle plaspauze en heeft de reisleider weer een prima lunch voor ons geregeld. Terwijl we in de bus zaten moesten we alvast kiezen wat we wilden eten, hij belde dit naar het restaurant dat langs de weg stond, wij liepen het restaurant binnen, bestelden ons drinken, kregen snel onze bestelde lunch en nog geen uur later hadden alle 27 reizigers hun lunch op. Dus konden we onze reis weer vervolgen.

Zoals iedere reisdag zien we veel uit de bus. Vandaag verbaasde wij onszelf over de overbevolking in de wijken waar we doorheen reden, zoals kapperszaken die waren gevestigd in een container. Daarnaast vinden wij het bijzonder knap dat de Zuid-Afrikaans vrouwen van alles op hun hoofd kunnen tillen en dat er kinderen hun huiswerk maken op het gras bij het tankstation.

Na een lange reis zijn we aangekomen bij het hotel werden onze koffers naar onze kamer gebracht, kregen we een welkomstdrankje en werd nog het één en ander over de omgeving verteld. Toen wij in de bus zaten, zagen we al dat het strand dicht bij was. Toen alles geïnstalleerd was en we nog 2 uurtjes hadden voor het avondeten zijn we met een klein groepjes richting het strand gelopen.

De heuvel af, kwartiertje lopen en we kwamen uit bij een heel mooi strand met rotsen. Uiteraard een moment om even foto’s te maken en vlak voor het donker werd toch maar aan de wandel om voor het donker terug te zijn in het hotel. Op de weg terug begon het te schemeren, schrokken we van een koe die in de berm stond en was het een flinke klim om de heuvel weer op te komen.

Terug bij het hotel hebben we een overheerlijke kipschnitzel gekregen als dine en vervolgens hebben we een lekker warm bad genomen. Aangezien iedereen toch wel gesloopt was van de reis lagen we op tijd in ons bedje voor een lekkere lange nachtrust.

Dag 11 - 7 augustus: Quad rijden

Waar de afgelopen dagen de wekker altijd heel vroeg ging, vaak nog voor 7 uur, hebben we vandaag heerlijk mogen uitslapen. Al stond de wekker wel gewoon weer om kwart voor 9, ontbijten, warm aankleden en stapten we in de jeep. Reden we 10 minuutjes naar het Inkwenkwezi Game Reserve park.

In het park tekenden we een contact dat het quad rijden op onze eigen verantwoordelijkheid is, vervolgens stapten 4 groepsgenoten op een quad en wij in de jeep om ervoor te rijden. Eerst een uurtje in de jeep om vervolgens te ruilen en toen hebben wij een uur off road mogen rijden door het park. We reden over stenen, door geulen, over heuvels en soms een bosje in. Maar wat was het onwijs tof om te doen.

Naast dat het rijden heel leuk was om te doen, hebben wij tijdens onze reis door het park ook nog dieren gespot vanuit de jeep en quad. De dieren die wij hebben gezien zijn onder andere olifanten, gnoes en een witte leeuw. Daarnaast hadden wij een ranger mee die nog even in actie kwam toen wij een groep gnoes met baby’s  tegen kwamen die zeer dichtbij de quads stonden. De ranger stapte uit en jaagde deze dieren weg, omdat de gnoes deze quads als prooi zouden zien. Echter, geen stress. Alles was veilig en wij hebben ons geen moment bedreigd gevoeld door de dieren.

Na onze reis hebben wij heerlijk geluncht. Onze lunch bestond vandaag uit een bolognese lasagne, maar de tomaten konden wij nergens terugvinden. Toch wel weer het verschil tussen Nederland en Zuid-Afrika. Na de lunch reden wij weer 10 minuutjes terug naar het hotel.

In het hotel hebben wij voor het eerst deze reis een vrije middag gehad, dus lekker spelletjes gespeeld, boekje gelezen en even tijd voor ons zelf genomen. In de avond hebben wij het net als de andere avonden weer gezellig gehad met de groep.

Dit was de blog weer voor deze keer, zoals jullie kunnen lezen genieten wij nog steeds heel erg en hebben het naar ons zin. Al moeten we wel eerlijk zijn en beginnen we Nederland toch wel een beetje missen.

Tot de volgende keer!

1. Kathinka:
    8 augustus 2018
    Leuk om te lezen. Veel plezier !!!
  2. Jan Luten:
    8 augustus 2018
    Wat fantastisch meiden wij zijn wel een beetje jaloers op jullie Opa en Gré.
  3. Paula:
    8 augustus 2018
    Goed om te lezen meiden, dat alles zo gezellig is en jullie zoveel mooie dingen beleven. We zien weer uit naar jullie volgende blog en foto's.....😉
  4. Piet Heijne:
    8 augustus 2018
    Wat een leuke verhalen; bedankt, ga door
  5. Ilse:
    9 augustus 2018
    Meiden wat een avontuur, leuk beschreven hoor,
  6. Oma van Enkhuizen:
    9 augustus 2018
    Heel fijn om te horen dat jullie het leuk hebben met elkaar en ook om wat jullie allemaal zien
  7. Esther:
    13 augustus 2018
    Wat een geweldig avontuur en super leuk beschreven. Heel veel plezier en geniet ervan.
  8. Danielle:
    20 augustus 2018
    Helaas voor jullie, geen gelijk. Wij zeggen toch echt DIKkE teen 🤗. Nu ik de rust heb, geniet ik van het reisverslag, echt leuk om te lezen. Mede door jullie was dit een onvergetelijke reis. Bedankt