En onze reis gaat door!

12 augustus 2018 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Dag 12 - Valley of Desolation

Zoals wij wel vaker doen deze reis, vertrokken wij alweer vroeg richting onze volgende bestemming. Dit betekent dat wij om half 8 al in de bus zaten en daarvoor in een record tijd onze koffers hebben ingepakt en hebben ontbeten.

Wij vervolgde onze reis naar Graaf-Reinett, een van de oudste plaatsen in Zuid-Afrika. Onderweg passeerden wij een tafereel dat de armoede in Zuid-Afrika heel goed liet zien. Een omgevallen vrachtwagen met frisdrank werd geplunderd door de bewoners van de naastgelegen wijk.

Eenmaal aangekomen bij het hotel, werden wij verwelkomd met een drankje vervolgd door een lunch. Tijd om te ontspannen was er echter niet in overvloed, want om half vier moesten wij alweer vertrekken voor onze excursie naar the Valley of Desolation. In twee taxi's reden wij met de gehele groep een berg op. Onderweg hebben wij nog enkele dieren gespot zoals struisvogels, bavianen bergzebra's (wat volgens de gids was omdat ze anders gestreept waren en op ene berg leefde). Eenmaal boven aangekomen hebben wij genoten van de adembenemende uizichten over het dorpje en het hele gebied daaromheen. Nog verder omhoog. Ook daar uitgestapt en het laatste stukje zelf omhoog gelopen om terecht te komen bij de vallei. Natuurlijk is de vallei aan alle tests onderworpen. Of hij echode, en hoe lang het duurde voor je een steen kon horen vallen. Je begrijpt, deze vallei was heel groot, diep en indrukwekkend.

Later was het tijd om de vallei te verlaten, want er stond nog een andere verrassing op ons te wachten. Op een klein plekje, afgelegen van de normale weg, konden wij genieten van een prachtige zonsondergang tussen de bergen onder het genot van een lekker drankje en een gezellige groep.

Eenmaal terug bij het hotel hebben we heerlijk gedineerd met kip en springbok. Zoals gewoonlijk hebben we de dag heerlijk agesloten met goed gezelschap en een heerlijk drankje, om vervolgens in een heerlijk warm bed te stappen (lang leve matras verwarmers in de winter!).

Dag 13 - Reisdag

Een nieuwe dag gevuld met reizen! Opnieuw een lange rit in de bus, op weg naar Knysna. Wat mooi was om te zien tijden deze rit was de verandering van de omgeving. Langzaam aan werd de omgeving groener en de wijken minder armoedig. Zo hebben wij stukken tussen mooie en groen begroeide bergen gereden, om vervolgens langs de kustlijn een typisch kustdorpje binnen te rijden. De rest van de dag hebben we niet zoveel gedaan behalve gebruik gemaakt van de ruimte in de kamer en een gezellig slaapfeestje hebben gehouden.

Dag 14 - Zip linen

Wat eigenlijk de dag zou moeten worden van het spotten van walvissen en dolfijnen, verliep even wat anders dan gepland. Het was namelijk te slecht weer om op een boot te stappen en over de Indische oceaan te varen, dus is er gezocht naar een alternatief. Wij konden kiezen uit de volgende drie dingen: Het uilaten van een olifant, segway rijden of zip linen door de bomen. Zoals de titel hierboven al heeft verraadden, kozen wij voor de avontuurlijke optie en dus voor zip linen. Eenmaal getekend dat we niemand aansprakelijk zouden stellen mochten we dan toch te pletter vallen en helemaal ingetuigd waren, gingen wij met een jeepje naar het parcour. De eerste zip line was toch nog wel een beetje spannend, maar toch was het ook wel leuk om lekker door de lucht te vliegen. De langste zipline was 91 meter lang, en dan gaat zo'n ding toch best hard! Al met al een leuke en gezellige dag met elkaar beleefd!

In de avond was het weer tijd voor het eten. Voor het eerst in enige tijd kregen wij weer een beetje keuze vrijheid in wat en waar we zouden gaan eten. Dit deden we bij de haven, en meteen in het centrum van het dorp Knysna. Hier hebben we heerlijk gegeten en genoten van de ondergaande zon, die de haven prachtig verlichtte. Omdat wij, met een ander deel van de groep geen zin hadden om nog een uur op de bus te wachten, zijn wij onder leiding van onze oudste reisgenoot terug gelopen naar het hotel. Hier hebben wij tijdens onze wandeling nog wat infotmatie gekregen over de prachtige sterrenhemel, het zuiderkruis en kregen wij te horen dat de grote en kleine beer hier niet te zien zouden zijn omdat we ons op het zuidelijk halfrond begeven. Weer wat geleerd! Omdat het slaapfeestje de eerste nacht zo gezellig is geweest (en we nog geen avond zo vroeg al sliepen), hebben wij het feestje met een nachtje verlengd, on voorbereidend op de volgende (vroege) ochtend.

Dag 15 - Walvissen en struisvogels

Vandaag was het dan zover. Het was mooi weer en dus konden wij walvissen gaan spotten. Eerst moesten de koffers allemaal worden ingepakt wat met zijn zessen op een kamer best wel chaotisch is, maar uiteindelijke succesvol en zaten we om kwart over 7 fris en fruitig in de bus op weg naar Plettenberg Bay. In de bus reden wij ongeveer een uurtje in de bus. Eenmaal aangekomen moesten wij weer dingen ondertekenen in het kader van veiligheid en aansprakelijkheid, om onze looks vervolgens aan te vullen met fluoriserend oranje zwemvest.

Wanneer iedereen gereed was, liepen wij met zijn allen naar het strand en klommem wij aan boord van de boot en vertrokken. De oceaan was toch nog iets onstuimiger dan verwacht, wat zorgde voor de nodige ongemakken, maar dat nam niks weg van de speciale ervaring. Het zien van een walvis die aan de oppervlakte van het water gaat zwemmen, ademt door zijn blaasgat en vervolgens naar beneden duikt en enkel nog even zwaait met zijn staart boven water. Helaas hebben wij tijdens deze tour geen dolfijnen kunnen spotten, maar de meerdere walvissen maakte dat meer dan goed. Wat ook een bijzondere ervaring is, is om met een boot gevuld met mensen bewust af te stormen op het strand, en net zo lang door te varen tot de boot vast ligt in het zand. Echt, een hoge verkeersdrempel is er niks bij!

Na de boottocht hebben we genoten van een groot ontbijt om vervolgens weer in de bus te stappen. Eenmaal in de bus hebben we een snelle stop gemaakt bij het hotel om de achter gebleven koffers op te halen, om daarna onze reis te vervolgen. Onderweg hebben we nog een stop gemaakt bij een plaatselijke markt. Hier waren allerlei handgemaakte voorwerpen te vinden, sieraden en een heuse 'farmers market'. Op plaatsen als deze is het heel goed te zien hoe vriendelijk de mensen in dit land zijn en hoe groot het belang van toerisme voor hen is. Na een uur rondgelopen te hebben was het alweer tijd om onze reis te vervolgen.

Een paar uur hebben wij de reis in de bus vervolgd voor we bij onze laatste tussenstop aankwamen; een struisvogel boerderij. Hier hebben wij een rondleiding gekregen, de kans om op een struisvogel ei te staan en een kans om deze toch wel domme beesten te voeren. Toen onze gids ons iets probeerde te vertellen over Emu's, dwaalde onze aandacht af naar een struisvogel die bezig was met een paringsdans en daar woest stond te zwaaien met zijn vleugels. Nog geen minuut later gebeurde er iets waar we allemaal behoorlijk van onder de indruk waren, de struisvogel dook vol boven op een andere. Na een minuut van gerommel en gekke geluiden later stond de struisvogel weer op en liep een rondje, zo trots als een pauw, of nou ja, in dit geval een struisvogel.

Onze dag sloten wij af in ons hotel in Oudtshoorn, waar wij getrakteerd werden op een traditionele Zuid-Afrikaanse Braai. En bij een braai hoort bier... en muziek. Niet zomaar muziek, maar een echt Zuid-Afrikaans lied over een braai. Nadat we dat lied met zijn allen hebben gezongen was het tijd om aan te vallen en te genieten van het lekkers. De avond opzich werd door de gehele groep afgesloten door er een waar feest van te bouwen in de plaatsleijke pub. Hier is gezongen en gedanst en door iedereen genoten.

Onze reis is natuurlijk nog niet afgelopen, en daarom zien we jullie graag terug op onze volgende blog!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ilse:
    13 augustus 2018
    Joh, wat een heleboel fantastische dingen weer gedaan in die paar dagen, meiden op deze reis zullen jullie nog vaak terug kijken 😊
  2. Paula:
    13 augustus 2018
    Weer genoeg afwisseling gehad zo te lezen en de stemming zit er goed in. Ga zo door👍😁
  3. Oma van Enkhuizen:
    13 augustus 2018
    Spannend meiden om met zo lijn door de lucht te zweven.Gelukkig weer goed geland.Nog een paar fijne dagen,hoor.
  4. Jan Luten:
    13 augustus 2018
    En nu nog de 🍷 streek en natuurlijk een wijn proeven want dat hoort er bij vraag maar aan Gré want die is daar ook geweest en nog heel veel plezier Gré en Opa.